A house without books is like a room without windows

Når man studerer jus og bruker en stor del av dagene på å lese, var det for meg litt vrient å komme hjem fra lesesalen og sette seg ned med nettopp en ny bok. Men nå, som jeg har ferie og etterhvert skal gjøre noe helt annet, gleder jeg meg over at leselysten igjen er kommet og jeg setter pris på de utallige bøkene jeg har i bokhyllen. For bøker er noe av det fineste jeg vet om, og det er ikke mye som kan måle seg med en fantastisk historie under et pledd i sofaen. Eller i solen (dog jeg der foretrekker lydbøker, for da kan jeg lukke øynene og slipper å tenke på hvordan jeg skal ligge). Min absolutte favorittforfatter må være André Bjerke, og han er godt representert i bokhyllen - både som seg selv og Bernhard Borge. Det er visst en familiesykdom. Men når jeg tar en titt bort i hyllen så slår det meg at det ville være vanskelig å definere meg ut i fra det som står der. Ok, har en del Titanic-bøker og politiske skrift, men så sniker det seg inn mye gammel norsk litteratur (ELSKER "beste"-bøkene fra Gyldendal!) litt drinkoppskrifter, barnerim, og ikke minst novellesamlinger. Biografier er det ikke stort av foreløpig, men det skal jeg jobbe med fremover. Note to self. 

Og selvfølgelig har jeg Bestemor Ducks beste oppskrifter. 
Mette-Marit har funnet plassen sin mellom Titanic og Adrey. 

Siste tilskudd i samlingen er bøker jeg har bestilt fra antikvariat, og det synes jeg er litt ekstra stas. Gamle bøker som har blitt lest (tilsynelatende ganske mange ganger) av andre og som lukter mormors gamle loft.  





0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Drevet av Blogger.

Søk i denne bloggen

 

Copyright © 2010 Ma Petite Armoire All Rights Reserved

Design by Dzignine