Rutineskifte

Når man jobber et sesongåpent sted hvor det ikke skjer så mye helt i begynnelsen av sesongen,  og man sitter bak en skranke hele dagen, da tyr jeg ofte til internett. Der er det jo så mye man kan gjøre! Men etter å ha saumfart alle titanic-passasjerlister og lest om alle de britiske monarkene siden Henry VIII (og konene hans, selvfølgelig), da må jeg finne på noe nytt. Og etter å ha gjort relativt radikale beslutninger i livsførselen, kan det ikke være dumt å gjøre små justeringer ellers i hverdagen også. Da er internett en god venn.

Hilde Christinas blogg er blitt flittig lest den siste tiden, og jeg har begynt å lese meg litt opp på forskjellige make-up produkter og hudpleiemerker. Jeg har egentlig aldri (les: aldri i det hele tatt) tenkt over at ingredienser i slike produkter kan gjøre huden min dårlig, spesielt når jeg stort sett bruker merker som er relativt dyre i innkjøp; BareMinerals, Dior, Lancôme og så videre. Likevel har jeg alltid, helt siden jeg gikk på barneskolen, hatt store problemer med huden, og er veldig utsatt for akne og urenheter. Det har blitt bedre med årene, men det er fortsatt perioder jeg ser ut som en 14 år gammel pubertal jente med kviser og skinnende blank hud. Jeg trodde det var noe jeg bare måtte finne meg i, men forhåpentligvis er redningen nær. 

Jeg har lenge brukt Vichys kremer til ansikt, og føler det for det meste har holdt hudproblemene i sjakk. Likevel har det aldri blitt helt bra - det er alltid noen nupper her eller der. Og stort sett blanke kinn og rød nese. 

Jeg kjøpte MD Formulations Face and body Scrub tidligere i år, og er strålende fornøyd med den, men har etter litt lesning også lært at slike gode produkter nesten ikke har noe effekt om man kombinerer dem med produkter som ikke er like bra. I det siste har jeg også lest mye fint om Decléor, som visst skal være et veldig fint og rent merke som godt kan kombineres med MDs produkter. Hadde tilfeldigvis en tester på Hydra Floral Anti-pollution moisturising cream-liggende, som er en av Decléors bestselgere, så jeg har prøvd meg litt frem den siste tiden. 




Det kan likevel virke som at den ikke passer helt til min hudtype, og da blir det vanskelig å orientere seg i det enorme vareutvalget de har. Derfor har jeg bestilt time for hudanalyse, og får da forhåpentligvis et skreddersydd program til akkurat min hud. 

Og så skal jeg fra nå av styre unna sminke som inneholder Bismuth Oxychloride, som kan irritere huden, tette til porene, og føre til flere urenheter. For noen er det ikke noe problem i det hele tatt, men for meg som allerede er utsatt, kan det ikke skade å ligge unna en stund. Det er faktisk skremmende mange (dyre) merker som inneholder dette stoffet. 

Nå ser jeg frem til mange good skin-days! 


1 kommentarer:

Anne Cathrine Johnsen | 4. juni 2012 kl. 22:14 sa...

De er ikke så rart at det stoffet ikke er bra for hudet, alt med klorid er kort sagt ikke bra, iallefall etter det jeg kan fra mitt kjemiker ståsted. Klorid er i seg selv nøytralt, men brukes i de fleste rengjøringsmidler (sånne man vaske huset med lissom). :)

Legg inn en kommentar

Drevet av Blogger.

Søk i denne bloggen

 

Copyright © 2010 Ma Petite Armoire All Rights Reserved

Design by Dzignine